Barbro Hernes og Geir Esben Østby – Drøbak kunstforening

12. november 2023 12:00 - 15:00

MUNCHUS – et år i Munchs hus i Åsgårdstrand
Lørdag 14. oktober åpnet Drøbak kunstforening en ny utstilling i Varmbadet i Badeparken med Barbro Hernes og Geir Esben Østbye.
I prosjektet «Munchus – et år i Munchs hus i Åsgårdstrand» viser Barbro Hernes og kollega Geir Esben Østbye et utstillingsprosjekt som har bakgrunn i et samarbeid som har vart over flere år. I perioden 2017-18 fikk de to kunstnerne fri tilgang til Munchs hus i Åsgårdstrand. De besøkte og dokumenterte huset gjennom disse årene – vår, sommer, høst og vinter, og til forskjellige tider på døgnet. De har sett huset med forskjellig blikk og har utforsket huset med sitt interiør gjennom fotografiet som medium.
Barbro Hernes har arbeidet med kunst og kunsthåndverk i hele sitt yrkesaktive liv. Hun startet som praktikant – først hos pottemaker Ivar Tandberg i Åsgårdstrand, og senere ved Margrethe von der Lippes keramikkverksted i Oslo. Hennes formelle kunstfaglige utdannelse er 5 år på Statens Håndverk og Kunstindustriskole i Oslo, med diplom i 1981. Senere har hun studert kunsthistorie på deltid, ved Universitetet i Oslo, og avsluttet studiet med hovedfagseksamen høsten 2007. Barbro Hernes startet eget keramikkverksted i 1984 og har helt siden dette vært aktiv med egen utstillingsvirksomhet. Hun har utført flere offentlige kunstprosjekt, samtidig som hun har hatt flere oppdrag som kunstnerisk konsulent. På 1990-tallet startet Hernes med å overføre fotografiske bilder på keramiske gjenstander. Fra disse arbeidene var ikke veien lang til å arbeide med det rene fotografiet. Hernes har i senere år vist flere utstillinger med en kombinasjon av foto og keramiske arbeider.
Geir Esben Østbye er en visuell kunstner, som bor og arbeider i Åsgårdstrand.
Han arbeider med tegning, mix media, foto, video, kunst i natur og artistbooks. Varhet, intuisjon og refleksjon i forhold til mennesker, natur og kultur er gode «veivisere» i den kunstneriske prosessen.
I et kunstnerskap oppstår det gjerne nye stier underveis, men for ham kretser det ofte rundt Rom,Tid og Natur og de emosjonelle og/eller fysiske avtrykk som kan oppstå der.

12. november 2023

Drøbak