Event Series Event Series: Bjørnulf Dyrud og Roar Kjærnstad

Bjørnulf Dyrud og Roar Kjærnstad – Bærum kunstforening

22. februar 12:00 - 15:00

Roar Kjærnstad f. 1975 fra Stange er en kunstner som arbeider med oljemaleri, trykk, grafikk og tegning. Atelieret hans er plassert i hovedstaden der han er tilknyttet Senter for frie kunstnere. Han er utdannet ved Nansenskolens kunstlinje i Lillehammer samt ved The Royal Art Academy i Antwerpen, hvor han fordypet seg i maleri. Kjærstad arbeider hovedsakelig klassisk figurativt, men skaper også verker som beveger seg mot det abstrakte.

«Jeg arbeider på papp, kartong og papir. Utrykket er spontant utført, dvs. mye bomskudd, så lenge det er på papir så må det sitte. Det gjør at utrykket blir ekspressivt og flyktig. Jeg balanserer mellom en figurasjon mot en abstraksjon. Distanser til noe fast, men som du til stadighet fortvilet prøver å hente inn igjen. Noe som i praksis er fysikk umulig. I denne billedverden skapet jeg narrativer som får meg til holde fast ved et øyeblikk av en tid som var, som jeg ikke får tilbake, men som er frosset fast i billedflaten. Det er like skjørt som materialet jeg arbeider med. Synes det å arbeide på papir står i stil til det utrykket og den følelsen jeg har valgt å gå inn i, det passer godt sammen»

Roar Kjærnstad

Bjørnulf Dyrud, født 1959 på Eina i Vestre Toten kommune, har en bred kunstnerisk bakgrunn med mye erfaring fra musikk og scenekunst tillegg til maleriet. Han begynte å spille klassisk piano som åtteåring, noe som fortsatt er en daglig aktivitet Han har også spilt trommer og slagverk i ulike ensembler siden 12 års alder. I det senere har han traktert gitar og sang i ulike blues/jazz/folkemusikksammenhenger og har hatt fulltidsvirke som maler siden 2003. Han har stilt ut på adskillige gallerier over hele Norge, samt en hel del utsmykningsoppdrag. Han har også hatt utstillinger i Spania, Kina, Bulgaria og USA, og har også arbeidet med performance. I tillegg til dette holder Dyrud også en hel del kurs. Hans uttrykk er i hovedsak abstrakt, men det sterke forholdet til norsk natur gir gjerne sitt preg i en art figurasjon hvor landskaper og mennesker trer frem i ulike scenarier. Fargenes klang er en viktig del da disse utgjør bildets akkord så å si. Dyrud ha en 5-årig høyskoleutdannelse innenfor scenekunst og billeduttrykk og arbeidet i mange år som profesjonell scenekunstner i Sveits. Han er også regelmessig aktiv som musiker. Har medlemskap i NBK (Norske Billedkunstnere), LNM (Landsforeningen Norsk Malere) og siter i styret for BKH (Billedkunstnerne i Hedmark) “Bjørnulf Dyruds arbeider er personlige og av høy kunstnerisk kvalitet. Han har tilegnet seg et rikt kunstnerisk register som han på en fantasifull måte utforsker og anvender i sine bilder. Hans utgangspunkt er naturen, som han tolker på en personlig måte i sine lyriske abstraksjoner”

Ørnulf Opdahl