Event Series Event Series: Erik Asla – Drammen kunstforening

25. september 2021 12:00 - 16:00

Erik Asla på hjemmebane

Bildene er et personlighetsspeil

Jeg dokumenterer ikke. Jeg fortolker. Kunstfotograf Erik Asla har forberedt seg godt til separatutstillingen «Bevegelsens Stillhet» som åpner i Lychepaviljongen i Drammen 1. september.

For meg eksisterer bildene mine i terapiens grenseland. De er som et personlighetsspeil, forklarer Erik Asla som reiste fra Drammen i ung alder og lot Hollywood-drømmen gå i oppfyllelse. I løpet av noen år i USA etablerte han seg som en meget anerkjent fotograf.

– Jeg hadde, på en måte, fått nok av oppdrag med modeller og kjendiser, og valgte meg en mer utfordrende og smalere karrierevei. Det viktigste for meg har alltid vært at ting kjennes ektefølt – ikke at det bare ser bra ut, sier Erik Asla som har Agnes Martin, James Turrell, Mark Rothko, Kåre Tveter, Ellsworth Kelly, samt California Space and Light Movement som viktige inspirasjonskilder.

Leder i Drammen Kunstforening, Harald Gautneb, mener at Erik Aslas stemningsfulle bilder av verdenshav og sjø i endeløs bevegelse innehar abstrakte kvaliteter. En grense mellom himmel og hav som det er vanskelig å definere, som også gir en følelse av bevegelse og stillstand på samme tid. Derav også tittelen på utstillingen: «Bevegelsens Stillhet».

Åtte års forberedelser med besøk blant annet i Zanzibar, Jamaica, Frankrike, Spania, USA’s øst- og vestkyst, Florida, Bahamas har gitt fantastiske resultater. Når vi åpner dørene i Lychapaviljongen i september får publikum oppleve fotografier som besitter en malerisk stofflighet med en delikat og raffinert fargesammensetning som gir rom for ettertanke og forundring, sier Gautneb.

Mandag og tirsdag, torsdag og fredag kl. 1100-1500

Onsdag kl.100-2000