Erin Brissman – Indre Østfold kunstforening

7. januar 2023 12:00 - 15:00

En original og særpreget kunstner åpner utstillingsåret 2023 i Indre Østfold Kunstforening.

Med motiver fra byens fasader med vinduer, dører og skitten murpuss, gjør hun oss oppmerksom på en skjønnhet i våre nære omgivelser vi lett overser.  Og betrakter man disse dagligdagse motivene med med sin dempede koloritt blir man fascinert. For det som mange ved første øyekast vil tro er et foto, er et maleri med en teknisk utførelse man sjelden møter. Det maleriske gir også en nærhet og tilstedeværelse som et foto sjelden kan oppnå, og tar oss inn i en verden hvor fargeklang og strukturer løfter de enkle motivene til stor kunst.

Brissman sier selv:

Våre omgivelser preger oss, men ofte uten at vi merker det selv. Hverdagen er usynlig, og vi tar oss ikke tid til å stoppe opp og verdsette det vakre i det enkle.

Materiell kvalitet, nøkternhet og et enkelt uttrykk er viktig både for mitt maleri og for arkitekturen det avbilder. Etterkrigstidens arkitektur er ofte oversett, disse enkle materielbevisste utrykk kan lett oppleves som kjedelige, men det finnes mye i det som er vel verdt vår oppmerksomhet. Jeg har valgt å omsorgsfullt avbilde hverdagslige fasader, spillet i refleksene i et vindusglass, skjønnheten i en skitten murpuss og en kjellerdør med avskallede farger. Leilighetsblokker og småindustri som en gang ble bygget med kjærlighet og fortjener å bli sett og verdsatt for det det er. En basis i våre byer. Et monument over fremtidstro og det å bygge et samfunn. En kulturarv for fremtiden.

Jeg er også besatt av maleriet i seg selv.Prosessen, håndverket, luktene. Å begynne med en hvit flate og sakt bygge opp et motiv med dets  dybder og materialitet. Og gjennom tynne laserende lag gradevis bygge opp detaljene. Langsomt, moderat og kontrollert. Bildet er flatt, strukturene jeg etterstreber er illusjoner.

Etterkrigsarkitekturen er en uuttømmelig kilde av motiv, fulle av maleriske utfordringer. Jeg tenker dette er mitt livsprosjekt, i Bernd og Hilla Bechers ånd.

Elin Brissman (f. 1982) er utdannet Kunsthøgskolen i Bergen, avd. akademiet (2006-2011). Hun har hatt separatutstillinger i blant annet Galleri Langegården, Bergen (2013, 2016, 2020), Galleri LNM (2019) og Trafo Kunsthall, Asker (2017). Hun har deltatt på flere kollektivutstillinger, deriblant Høstutstillingen. Brissman er innkjøpt av bl.a. KORO, Universitetet i Bergen og Hordaland fylkeskommune.

Åpningstider:

Torsdag kl. 16.00-19.00, eller etter avtale