Heidi Glattre og Tobbe Malm – Bærum kunstforening

17. mai 12:00 - 16:00

Event Series Event Series (See All)

Tobbe Malm viser, med sine tunge, harde og forvridde metallformer av delvis figurativ karakter, en visuell dialog og kontrast til papirarbeidene av Heidi Glattre. Det er papirskulpturer og to-dimensjonale verk satt sammen av ulike kvaliteter papir og tekster som kan fremkalle i tilskueren noe lett, bevegelig og skjørt. Papirverkene er ofte tettforbundet med religiøse, filosofiske tekster og litteratur. De har utviklet et visuelt samarbeid der to kraftfulle materialer understreker uttrykkenes egenart og kompleksitet. Det herjede og forvridde metallet i tett dialog med papirets og tekstenes skjørhet og forgjengelighet, der man nettopp kan oppleve at det harde, sterke og håndfaste metallet fremheves som skrøpelig og skjørt og detlette papiret, kraftfullt, massivt og tungt. Formene i utstillingsrommet vil være åpne og lukkede, lette og tunge,bevegelige og faste.

«Gravity and Grace» er en tekst av forfatteren og filosofen Simone Weil. Kunstnerne har benyttet hennes ordpar og begrepenes innhold. Tyngden er det som skaper, Nåden er den kraft som tar bort det som bryter ned. I dette ligger det håp. I dette kan det skapes mening. «Oppmerksomhet er i dypeste forstand å likne på bønn. Den overskrider tro og kjærlighet. Fullstendig og udelt oppmerksomhet er bønn» uttrykker Simon Weil.

Metallskulpturene av Tobbe Malm og papirinstallasjonene av Heidi Glattre forsøker å ta betrakteren med på en visuell samtale om temaene, liv og død, håp og tro, kunstens kraft og dens verdi som en vei til innsikt og erkjennelse. Utstillingen vil gå over to år og etter å ha vært på Ringebu Prestegard sommeren 2023 er den igjen å se i Bærum Kunstforening – mai 2024.

Åpent: ons-søn: 1200-1600

Hilde Glattre                                                          Tobbe Malm

17. mai

Sandvika