Per Hess – Kongsberg kunstforening

12. juni 2021 12:00 - 18. juli 2021 16:00

Per Hess er født og oppvokst på Kongsberg, men bor og arbeider iOslo. Han har hatt en rekke utstillinger i inn og utland, og ikke minst deltattpå den prestisjefylte Venezia Biennalen. Han harstilt ut i Kongsberg Kunstforening to ganger tidligere.

Ved hjelp av en Frise for fred utført i neonteknikk, fireDaguerreotypier, en portrettserie av forsvarsministrene i Norge fra 1999 ogfrem til i dag, utført i silketrykk på bladsølv, og en serie objekter og fotografiermed utvalgte motiver fra Kongsberg, knytter Per Hess byens historie opp mot et lokalt/globaltperspektiv. Kongsbergs historie og tidens høyteknologiske utvikling åpner oppfor utformingen av ny teknologisk og økonomisk kultur, men gir samtidig utfordringerfor vår humanistiske kultur. Balansen ivårt ytre/indre rom påvirkes og forskyves. Utstillingen inviterer tilengasjement og refleksjon.

Per Hess (f. 1946, Kongsberg) jobber to-og tredimensjonalt iforskjellige teknikker. Han har de siste årene hovedsakelig arbeidet medmaleri, tegning, fotografi, neonteknikk, silketrykk, skulptur og installasjon. Mange av hans utstillinger reflekterer sammenhenger mellom sted oginnhold. Per Hess er utdannet fra Statens Håndverks ogkunstindustriskole (1970-73) og Statens Kunstakademi i Oslo (1973 -79). Han hartidligere stilt ut blant annet ved Oslo Kunstforening, Unge Kunstneres Samfunn,galleri LNM, Hå gamle prestegård, Buskerud Kunstsenter, Venezia biennalen ogGalerie Cite des Baux Arts i Paris. Hess har hatt en rekke oppdrag med kunst ioffentlig rom i Norge blant annet ved Institutt for Informatikk, Universiteteti Oslo og det nye Rikshospitalet i Oslo. Som konsulent/kurator har han deltatti realiseringen av mer enn 70 kunstprosjekter i Norge, senest DeichmanBjørvika, Oslo.

Til utstillingen arrangeres en performance: «Neonmeditasjoner» og seminaret«Høyteknologi og humanitet».

www.perhess.com

Start: