Johannes Tvedt og Olav Leikanger – Ullensaker kunstforening

27. januar 12:00 - 16:00

Ullensaker kunstforening starter 2024 med kunstnerne Olav Leikanger og Johannes Tvedt.

Olav Leikanger har gitt sin utstilling tittelen «Grobunn» med maleri, tresnitt, skulptur. Utstillingen består av forskjellige motivgrupper, slik som landskapsmalerier, intime badebilder på papir, eller tresnitt fra en maritim kystkultur. Noen treskulpturer er også med, delvis med bading som motiver.

Et overordnet tema i utstillingen er tilhørighet og forbindelse til naturen, som et sted for vekst og fornyelse. Naturen er grobunnen som frambringer det usynlige, slik som i bildet «Samtale», der den usynlige samtalen uttrykkes gjennom landskapet. Slik sett handler utstillingen om det som gror fram av det naturlige.

Johannes Tvedt har gitt sin utstilling tittelen «Maleri 2024» med følgende begrunnelse. Det kan lyde litt fantasiløst, men det er en kunstpolitisk forklaring på det. Maleriet har på noen viktige arenaer i Norge blitt erklært dødt, til tross for at det lever i beste velgående – men det taper i kampen om oppmerksomhet (les: sensasjonsmakeri).

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 13. januar 2024, kl 14:00.

ÅPNINGSTIDER I UTSTILLINGSPERIODENE

• Onsdag 18 – 20