Mona Grønstad og Morten Gran – Ås kunstforening

20. april 12:00 - 16:00

Utstillingen «Dyriske erindringer» som stilles ut i Ås kunstforening er et fellesprosjekt med Mona Grønstad og Morten Gran. Teknikkene er tresnitt, tegning, maleri og skulptur. (Les kunstnernes egen beskrivelse under)

Om Mona Grønstad

Mona Gønstad har hatt en rekke separat – og kollektiv utstillinger i Norge og Norden. Mona er innkjøpt offentlig og har mottatt flere priser og stipender. Hun er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS), og har blant annet tatt kurs i al fresco teknikk ved Muralverkstedet på Lilleborg. Hun har hatt mange verv i kunstorganisasjoner, og er medlem i Billedkunstnerne i Oslo og Akershus, Landsforeningen Norske Malere og Norske Billedkunstnere.

Mona arbeider mye med akvarell, og lager «Land-art-prosjekter» som en forlengelse av akvarellene. Hun er oppvokst nært skogen, på Rena i Østerdalen, derfor føles det også riktig for henne å benytte tre som materiale i kunsten.

De siste to år har hun sammen med sin kollega Morten Gran arbeidet med etablering av en kunstfestivalen Kunstarena på Rena, på barndomshjemmet i Østerdalen.

Om Morten Gran

Morten Gran har vært aktiv billedkunstner siden gjennombruddet i 1996. Morten er autodidakt, og medlem i Norske Billedkunstnere, Norsk Billedhuggerforening og Bildende Kunstnere Akershus.

Morten har fått en rekke stipender, har hatt syv separatutstillinger, og deltatt flere ganger på Østlandsutstillingen og vært presentert på Høstutstillingen. I 2007 hadde han en stor utstilling hos Blomquist.

Morten arbeider hovedsakelig med maleri, men etter hvert også med performance, lyd og skulptur. Skulpturene er en krysning mellom det dyriske og det menneskelige, der uttrykket er grovt og viser tydelige spor etter verktøyet.

20. april

21. april