Planter og planeter

14. september 2019 12:00 - 6. oktober 2019 16:00

Grafikk er Elly Prestegårds kunstneriske plattform. Hun utrykker seg gjennom tegning, maling, collage, fotografi og digitale teknikker, alt i dialog med en rekke forskjellige materialer. Resultatet overføres deretter til papir. Hun jobber i skjæringspunktet mellom non-figurativt og figurativt utrykk, og lar organisk og geometrisk form og innhold inngå i en symbiose. Hun sier selv at mystikken i naturen og strengheten i naturlovene følger henne gjennom arbeidsprosessen.

Prestegård har i flere år benyttet det japanske papiret washi som chine collé (= limt inn) i trykkene sine, og etter hvert vokste ønsket om å utforske nærmere dette papirmaterialet med de sterke fibrene. I mars 2018 fikk hun æren av å være gjestekunstner ved Awagami papirfabrikk i Japan. Dette ble en grensesprengende opplevelse og resulterte i en rekke frittstående verk, samt vegginstallasjoner i washi. På utstillingen i Bærum Kunstforening viser Prestegård både grafikk og arbeider i washi (pulp paintings), hver for seg og i kombinasjon.

Elly Prestegård har tidligere undervist som professor ved Kunsthøyskolen i Bergen, og er innkjøpt av blant andre Norsk kulturråd, Riksgalleriet, Oslo kommunes kunstsamlinger, Bergen Billedgalleri og Norsk Hydro.

Elly Prestegård, født 1951 i Ålesund, bor og arbeider i Bergen.
Utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen/UiB, og ved Slade School of Fine Art, University College of London.
Høyskolelektor ved Kunsthøgskolen i Bergen 1989-90, Professor ved Kunsthøgskolen i Bergen 1990-96.

Start:
14. september 2019 12:00