Event Series Event Series: Tomb kunststi – Råde kunstforening

Tomb kunststi – Råde kunstforening

22. august 2023 08:00 - 17:00

Lørdag 3. juni kl 12.00 åpnet Tomb kunststi i Råde kommune  med totalt sju kunstverk.  Kunstverkene er plassert i parkanlegget rundt Tomb skole, slik at stien ender tilbake til GalleriTomb.  Alle kunstverkene inneholder tema med lokal tilknytning. Maleriene er overført på store værbestandige plater med størrelse 1,5 x 2 meter. To nye skulpturer er montert i fjell.

Råde kunstforening og Tomb videregående skole har samarbeidet om å etablere kunststien med utgangspunkt fra Galleriet på Tomb. Kunstverkene er plassert i parkanlegget rundt skolen, slik at stien ender tilbake til Galleriet. Alle kunstverkene inneholder tema med lokal tilknytning. Prosjektet er støttet av Råde kommune, Sparebank1stiftelsen, Viken kunstforeninger, Sulland fond og Spleis. I tillegg har Karlshus Bruk, Råde Graveservice, Skåra stenindustri og Tomb videregående skole bidratt med materiell og praktisk gjennomføring av prosjektet.

Kunststien åpner samtidig med årest første sommerutstilling av kunstnerduoen Bringager og Malmstrøm fra Fredrikstad. De har fylt hele hele galleriet med sine bilder fra seilskutetoktet i det Indiske hav, høsten 2022. Utstillingen har fått tittelen «mellom det blå».

22. august 2023

Råde