Ulf Valde Jensen – Bærum kunstforening

23. mars 12:00 - 16:00

Ulf Valde Jensen (1945) er en norsk billedkunstner, utdannet ved Konstfackskolan, Stockholm 1965, École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris 1966-71, Atelier 17, Paris 1966-67, Atelier Friedlaender, Paris 1969-71.

Hans formspråk er preget av 1960-årenes interesse for surrealismen, paret med inntrykk fra århundreskiftets Jugend-abstraksjoner. Valde Jensens kunst er dekorativ med kraftig fargebruk og stilisert tegning av figur- og landskapselementer.

Hans tidlige arbeider er ofte tegneseriepregede. Som gjennomgangsfigur opptrer en person i stripet drakt. Billedberetningene er naivistiske, gjerne med ironiske eller humoristiske undertoner.

I 1974 ble 16 grafiske blad, ledsaget av tekster av Arild Nyquist, utgitt under tittelen «Eplehøst».

Maskelignende store ansikter forekommer hyppig hos Valde Jensen. Iblant er de omgitt av rutete felter der biscener utspilles. Valde Jensen arrangerer ofte billedflaten som en scene med fratrukket sceneteppe og kulissaktig innramming omkring hovedmotivet. Gjennom dette skapes muligheter for manipulering av billedflaten og mangetydige situasjoner oppstår.

Valde Jensen har ikke utarbeidet symboler med et bestemt innhold, men formene assosieres lett med fallossymboler og spermlignende tråder.

I tegningen av figurer, og særlig i de maskelignende hodene, kan Valde Jensen være stereotyp. Hans metallgrafikk holder et høyt teknisk nivå. Teknikken er oftest en blanding av etsning, koldnål og sukkerakvatint. Valde Jensen har også utført malerier i akryl, olje og voksteknikk, akvareller og gouacher. Temaene er de samme som i grafikken, fargene er sterke og klare, iblant satt opp mot hverandre i skjærende kontraster.

Kilde: https://nkl.snl.no/Ulf_Valde_Jensen

23. mars