Event Series Event Series: Robert Meyer – Bærum kunstforening

Åpning lørdag 6. april klokken 13.00

OBS! Bærum kunstforening har flyttet til Løkketangen 20a – Sandvika

VELKOMMEN

ROBERT MEYER (født 1945 i Oslo) er en norsk fotograf, professor, historiker, skribent og samler.

Legenden Robert Meyer har vært og er en betydelig inspirasjon for mange, og et kraftfelt i det fotografiske miljøet i Norge siden 1970-årene. Mest kjent både nasjonalt og internasjonalt er Robert Meyer for oppbyggingen av The Robert Meyer Collection (RMC), Norges største private fotohistoriske kunstsamling, som han har solgt til Nasjonalmuseet. Samlingen omfatter mer enn 8000 bilder med hovedvekt på norsk og nordisk fotografi. Høsten 2010 bygget Meyer opp den fotografiske åpningsutstillingen i Rockheim, nasjonalmuseet for rock i Trondheim. Under tittelen «Icons of the 60´s» stilte han ut bilder i monumentalformat av musikere han portretterte på 1960-tallet, blant annet John Lennon, Yoko Ono, The Rolling Stones, Bob Dylan og Wenche Myhre.

Foruten mange separat- og kollektivutstillinger i Norge har Meyer vært med på fotobiennalen i Gdansk i Polen, og stilt ut i Museet for fotokunst i Odense. Robert Meyer har mottatt en rekke utmerkelser, blant annet Edvard Munchs stipend som fotohistoriker, Oslo bys kulturstipend som kunstkritiker og flere priser for bokkunst. I 2016 mottok han Ulrik Hendriksens ærespris fra Bildende Kunstneres Hjelpefond. I tillegg til Nasjonalmuseet, er Robert Meyers verk innkjøpt av Olav Løkkes samlinger i Oslo, Preus Museum i Horten, Norsk Kulturråd, Bibliothèque Nationale i Paris og Polaroid Collection i Amsterdam.

Meyer er utdannet ved Fotoskolan ved Stockholms Universitet under Christer Strömholm. Meyer startet sin fotografiske karriere i 1963, da han begynte som fotograf i Fingertrykkavdelingen ved Kriminalpolitisentralen i Oslo og som pressefotograf i Vårt Land, samtidig som han frilanset i ukepressen. Årene som fulgte arbeidet han fem år som frilansfotograf i Stockholm, Oslo og i Buenos Aires.

I 1970 debuterte Robert Meyer med utstillingen «Lys» i Fotogalleriet ved Statens håndsverks- og kunstindustriskole. I 1976 grunnla Robert Meyer forlaget Ikaros, hvor han utga Norsk Fotohistorisk Journal. I perioden 1982-1989 var Meyer fast kunstanmelder i Aftenposten, hvor han også noen år skrev en serie om fotohistorie. Robert Meyer ble i 1990 landets første professor i fotografi ved det som idag er Kunsthøyskolen i Bergen. Etter endt åremål i Bergen vendte han i 1998 tilbake til Oslo, hvor han grunnla en egen kunstskole, som idag er tilknyttet Nordisk Institutt for Scene og Studio. Meyer har vært ansvarlig redaktør av foto.no, et nettsted viet norsk fotografi, samt kurator for en rekke utstillinger i inn- og utland. I 1974 var Meyer initiativtaker til Forbundet Frie Fotografer.

Åpningstider:

tirsdag-søndag: 1200-1600