Bernhard Østebø – Rælingen kunstforening

1. april 2023 12:00 - 16:00

De siste årene har Bernhard Østebø utforsket kullstiftens muligheter i et abstrakt billedspråk.

Med kull er det alltid noe nytt å utforske. Med sin dype, svarte tone mot hvite flater kan det bevege seg fra det klareste lys til det svarteste mørke. Det kan skape tekstur, atmosfære og romvirkning som få andre te

knikker. Uttrykket spenner fra det skjøre og følsomme til det røffe og ekspressive.

I tillegg til vanlig kullstift arbeider Østebø også med løst kullstøv som drysses, gnis, blåses eller males på tegningen. Noen ganger bruker han farge i tillegg til kullet – klare strektegninger som «flyter» over de svart-hvite kullflatene.

Det musikalske er svært viktig for Østebø, og gjennom flere år har han arbeidet med tverrfaglig improvisasjon sammen med musikere. Musikerne improviserer lyd/musikk og Østebø improviserer kulltegninger. Mange av bildene på utstillingen har blitt til på denne måten.

Østebø er opptatt av vekst og utvikling, og han oppsøker krysningsfeltene mellom bevegelse og ro, form og formløshet, orden og kaos – det håndgripelige og det som glipper. Selv kaller han det en respons på opplevelsen av å være et menneske i verden: «Det kan være ganske ordløst, men man kjenner når det sitter.»

Bernhard Østebø er født i 1961. Han bor og arbeider på Vormedal ved Haugesund.

I tillegg til billedkunsten har han de siste årene også jobbet en del med film. Han debuterte på Den Norske Filmfestivalen i 2022 med kortfilmen «Noen».

Mer om Bernhard Østebø: https://bern-art.no

1. april 2023