Johan Søderstrøm – Aurskog-Høland kunstforening

8. oktober 2022 12:00 - 15:00

Johan Søderstrøm er en 51 år gammel kunstner med utdannelse fra kunstskoler, Kunstakademiet i Trondheim og kunstvitenskap ved Stockholms universitet. Han er opprinnelig svensk, men har bodd de siste 25 år i Norge. Han begynte som kunstner med oljemaleri, men har utviklet sin egen billedskapende metode. Innenfor en ramme av eikepanel, jobber han nå med sparkel og avtrykk fra ulike elementer – for eksempel stein.

Gjennom kunsten ønsker han å si noe om menneskenes liv og vilkår. Likhet og ulikhet, urettferdighet og rettferdighet, krig og fred, protest og underkastelse m.v.

Utstillingen han har laget for Aurskog-Høland Kunstforening er titulert etter uttrykket «Between a rock and a hard place», som betyr å bare ha dårlige valg for hånden. Men det er ikke bare uttrykk for hardt liv, elendighet og protest som gjengis i bildene, men og mer undrende, dels filosofiske spørsmål. Språk og kommunikasjon er viktig for han. En vil sterkt anbefale medlemmene å komme på åpningen, hvor han vil fortelle om ideene og prosessen bak bildene.

Utstillingen er et samarbeid med Den kulturelle skolesekken i Aurskog Høland. I dag var alle tre 8.-klasser ved Bjørkelangen ungdomsskole på utstillingen, som startet med en workshop hvor elevene deltar blir med å sette avtrykk med stein i sparkel. Elevene var både interesserte og disiplinerte. I morgen kommer de tre 8.-klassene fra Aursmoen og på torsdag tilsvarende fra Bråte ungdomsskole. Dere vil og få se tre av de ni arbeidene med elevdeltakelse – som ved utstillingen er midt i prosessen mot ferdig bilde.

Utstillingen varer til og med søndag 9. oktober. Åpningstider er lørdager og søndager kl. 12 – 15 og tirsdag og torsdag kl. 17 – 20.

8. oktober 2022

Arrangør