Jone Skjensvold – Rælingen kunstforening

7. mai 2023 12:00 - 16:00

På utstillingen i Rælingen Kunstforening viser Jone Skjensvold nye verk fra serien Komposisjoner. Maleriene er utført i et abstrakt og fargesterkt billedspråk, malt med olje på lerret. Bildene er et resultat av Skjensvolds langvarige interesse for spekteret, både som fenomen og som utgangspunkt for fargenes lovmessige relasjoner. I komposisjonene undersøker han fargenes samspill i forhold til ulike flatestørrelser, og deres plassering i billedflaten. Hvert bilde består av åtte eller ti farger, oppbygd av rektangler, med illusjonen av en overlappende, transparent flate som en vesentlig komponent. Dette grepet gjør at rektanglenes fargesammensetning blir gjentatt, men transponert til en annen del av spekteret, noe som skaper en form for koloristisk flerstemthet. For Skjensvold dreier det seg om å finne disse klangene, som igjen gir bildene sin romlighet og sine ulike framstillinger av lys. En analytisk prosess, med erfaringer videreført fra bilde til bilde.

Skjensvold vil i tillegg vise en håndfull akvareller fra serien Ved et Nordvendt Vindu. Det nye uttrykket han har funnet i disse akvarellene peker ut en ny retning og fremgangsmåte for hans kommende malerier.

Komposisjonene blir til ved først å utarbeides som digitale skisser, der Skjensvold jobber med prinsippene kontrast, harmoni, balanse, dynamikk og rytme, og på den måten gradvis skrur seg fram til fargenes og formenes endelige plassering og valør. Deretter begynner den fysiske fargeblandingen med utgangspunkt i skjermbildet, et nøyaktighetsarbeid som gjør at han sjeldent blander og maler mer enn én eller to farger pr dag. Bildene males med palettkniv, kontrollert og med utjevnede strøk, som resulterer i overflater med kun subtile spor etter prosessen.

Jone Skjensvold (født 1967 i Bergen) har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi i Oslo. Han har en hyppig utstillings frekvens, med separatutstillinger i gallerier, kunstforeninger og kunstsentre over hele landet, og i Norden. Han er innkjøpt av Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Helse Førde, Kunst på Arbeidsplassen, og til flere private samlinger. Skjensvold har mottatt en rekke stipender for sitt kunstneriske arbeid.

7. mai 2023

Rælingen, Sandbekkstua