Event Series Event Series: Psyk..? – Lørenskog kunstforening

Psyk..? – Lørenskog kunstforening

7. juli 2022 12:00 - 20:00

Utstillingen «PSYK..?» åpner kl 18:00 torsdag 2. juni og varer til 31. juli 2022.

Vernissasje 2. juni kl.18:00 i Kunstsalen. Kunstnerne er til stede og det blir musikk med gruppen Pause.

Kunstnergruppen bak PSYK..? har laget utstillingen «PSYK..?  Isolasjon – Tabu – Kjærlighet» som første gang ble vist i Ullensaker kunstforening i februar 2021.

Psykisk helse har i senere tid fått et sterkt fokus og de ønsker med denne utstillingen mer åpenhet og dialog rundt et meget viktig og aktuelt tema.

Utstillingen ønsker å skape mer åpenhet og dialog rundt mental helse, og viser at dette vil gjøre situasjonen lettere for de som er berørt. Utstillingen belyser dette gjennom sterke personlige historier fra tre kunstnere med veldig forskjellige ståsteder.

Nils Johansen viser gjennom fotografiene en dokumentasjon om alderdom, om det å bli alene og følelsen av isolasjon og ensomhet.

Martine Mjelde har selv levd med psykisk sykdom i 15 år og har opplevd hvordan stigmatisering og tabu er vondt for de som sliter. Hun ønsker å bryte tabu rundt psykisk helse.

Geir Hareide Andersen vokste opp med en mor som slet med psykisk sykdom. Hun var særlig kjent for å lage utrolig flotte tekstilarbeider i glade farger.

Kunstnerne er ikke profesjonelle kunstnere og er ulike både i faglig bakgrunn og i erfaring. Enkelte har mange utstillinger bak seg, andre ikke. Men de har det til felles at de har sterke historier å fortelle om et tema som berører langt flere enn det som normalt er synlig i det daglige.

Åpningstider:

Man – Fre: 10:00 20:00